حضور موسسه حمايت از بيماران نقص ايمني در سومين جلسه خانه مشاركت سلامت استان تهران

 

 

خانه مشاركت با هدف توانمندسازي مردم در ارتقاي سلامت جامعه و رفع آسيب هاي اجتماعي با همكاري سازمانهاي مردم نهاد تشكيل شده است. اعضاي خانه مشاركت پل ارتباطي بين نظام سلامت و مردم هستند تا پيامهاي خودمراقبتي و ارتقاي سلامت را به مخاطبان منتقل كنند. سومين جلسه خانه مشاركت سلامت استان تهران در تاريخ چهارشنبه ٩٨/٨/٢٢ با حضور معاونان فرهنگي و دانشجويي دانشگاه برگزار شد.

در ابتدا دكتر محمدحسين پور غريب معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه و متخصص طب ورزشی گفت: این سوال مطرح است که آیا شانس این وجود دارد که بدون ورزش و فعال مناسب، چاقی، سرطان و بیماری قلبی عروقی نداشته باشیم، اکنون ورزش امری فراتر از پرکردن اوقات فراغت است و باید به جزئی ثابت از برنامه روزانه ما تبدیل شود. ورزش نکردن اکنون به عنوان یک فاکتور خطر در کنار سایر ریسک فاکتورهای بیماریهای قلبی عروقی از قبیل سیگار و چاقی قرار دارد.
وی ادامه داد: شیوع عدم فعالیت بدنی مناسب در دنیا حدود ۲۵ درصد است که این آمار در ایران به مراتب بدتر است. در ایران درصد افرادی که فعالیت فیزیکی مناسب ندارند بالای ۵۶ درصد است، به خصوص در مناطق شهری و صنعتی. افزایش فعالیت فیزیکی یا همان کارهای روزانه مثل فعالیت در منزل و محل کار و راه رفتن بیش از ۱۰ هزار قدم در روز ضروری است. ما باید یاد بگیریم در صورت نداشتن مشکل جسمی خاص بیشتر راه برویم.
معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه گفت: تحرک ورزشی که ضربان قلب را زیاد می کند و با تعریق همراه می شود به مدت حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته امری لازم و ضروری است. همچنین توصیه می شود افراد بیش از ۳۰ دقیقه در یک جا ننشینند و به هر طریق ممکن در محل کار و زندگی تحرک مناسب داشته باشند.
در ادامه رامش عالی پور در خصوص وضعیت تغذیه در کشور و استان تهران صحبت کرد. وی با اشاره به وضعیت نامناسب مصرف میوه و سبزی در تهران به خصوص در مناطق کمتر برخوردار به ارتباط مستقیم وضعیت معیشت خانوارها با مصرف میوه و سبزی اشاره کرد و گفت: با فرهنگ سازی مناسب و استفاده از میوه و سبزی های در دسترس تر باید سرانه مصرف را بالا برد. وضعیت نگران کننده مصرف نمک در تهران نیز از مباحث مطرح شده بود که میانگین مصرف نمک نیز بالاست و با آموزش و فرهنگ سازی باید آنرا کاهش داد.
وی به کمبود مصرف کلسیم و آهن در تهران اشاره کرد و کمبود دریافت انرژی در برخی خانوارها و همچنین اضافه دریافت انرژی و چاقی را در برخی خانوارهای دیگر نگران کننده خواند و با اشاره به نقش مهم مولفه های موثر بر سلامت، ارتقا شاخص های عدالت در سلامت و سواد سلامت در جامعه را مهم دانست و گفت: در صورت ارتقا سواد تغذیه مناسب و سواد سلامت بسیاری از مشکلات فعلی در این حوزه برطرف می شود.
در ادامه سیما دلبری که به نمایندگی از خانه مشارکت استان تهران در همایش خانه های مشارکت کشور در ایلام شرکت کرده بود گزارش خود از این جلسه را ارائه کرد و گفت: در این همایش گزارش اقدامات خانه مشارکت استان تهران نیز ارائه شد. همچنین نقش مشارکت مردم در قالب خانه مشارکت در حوزه سلامت و ارتقا سواد سلامت مردم و حمایت اجتماعی از مطالبات سلامت محور نیزمورد بحث و بررسی قرار گرفت.
در ادامه دکتر رستمیان معاون فرهنگی و مشاور اجتماعی ریاست دانشگاه نیز با تشکر از اعضا خانه مشارکت سلامت استان، با اشاره به تجربه موفق سایر کشور ها در مشارکت مردم در حوزه سلامت، افزایش سهم نهادهای مردمی در حوزه های مختلف، به خصوص آسیب های اجتماعی و سلامت را بسیار مهم دانست و گفت: امروز استان تهران درگیر مشکلاتی از قبیل بیماری های غیرواگیر، آلودگی هوا، زباله گردی و آبیاری برخی مزارع با آب های غیر متعارف است و با وجود اقدامات خوبی که در این راستا انجام شده هنوز مشکلاتی وجود دارند که با مشارکت مردم و نهاد های مردمی و حمایت علمی دانشگاهها و عزم و اراده مسئوولان اجرایی می توان بر آنها غلبه کرد که در این بین خانه مشارکت سلامت استان می تواند نقش پررنگی داشته باشد. با توجه به بزرگ شدن حجم دولت می توان با پررنگ تر کردن نقش مردم بسیاری از کارها را به آنها واگذار کرد.
در پایان دکتر علیرضا عباسی رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه، ضمن اشاره به تشکیل جلسات خانه مشارکت و آموزش های ارائه شده، در این جلسات خواستار انتقال این مطالب توسط اعضا به گروه های خود شده و گفت: با حمایت دانشگاه این جلسات، با مشارکت و مدیریت اعضا تشکیل خواهد شد و در جلسات کارگروه سلامت در استانداری نیز از حضور و نظرات اعضا استفاده می شود.
رئیس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی گفت: خانه مشارکت می تواند ارتباط مردم و دانشگاه در حوزه سلامت را بیشتر کرده تا بتوان با ارتقا مشارکت مردم و استفاده بیشتر از توان علمی و اجرایی ارزنده دانشگاه به ارتقا سلامت جامعه کمک کرد.
توضیح اینکه خانه مشارکت سلامت استان با حضور نمایندگان سازمانهای غیر دولتی ، تشکل ها و سازمان های مردم نهاد، اصناف، بازنشستگان با هدف افزایش مشارکت مردم در حوزه سلامت و مسائل مرتبط تشکیل شده است.
خبرو عکس: حسین میری

دیدگاه شما: